kerst in nairobi - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van familie straatman - WaarBenJij.nu kerst in nairobi - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van familie straatman - WaarBenJij.nu

kerst in nairobi

Door: mama en papa

Blijf op de hoogte en volg familie

26 December 2009 | Kenia, Nairobi

op 1e kerstdag stond er eigenlijk niks op het programma. dit vond onze chauffeur geen goed idee, kerst moet je vieren. hij heeft ons uitgenodigd om kerst bij zijn moeder te vieren. hier konden we geen nee tegen zeggen. kert op zijn keniaans dat maak je nooit meer mee.

om 13:00 uur zouden we opgehaald worden, keniaanse tijd (werd dus 14:00 uur). papa en mama wisten niet waar we naar toe zouden gaan, het enige wat ze wisten is dat het in de village was(geen idee wat dat in hield). na een half uur rijden stonden we voor een grote poort. de moeder van john had een huis van steen dat voor het oude huis gebouwd was (golfplaten huis). bij binnen komst hadden de vrouwen al gegeten en de mannen aten samen met papa en mama. de kinderen aten appart, lucas vond dit prima zijn bord had hij goed leeg. papa en mama vonden het wel een beetje raar, het eten werd op tafel gezet en de dames verdwenen in een andere kamer.
na het eten (keniaans brood met een soort stoofpotje) kregen we een rondleiding.

wat woont zijn moeder daar gaaf en wat is het een lief mens. als we zoiets in nederland konden zetten zouden wij het prima vinden (alleen dan wat moderner). om het huis ligt een hele lap grond waar zijn moeder van leefd. allemaal groente, aardappels en vruchten, echt super. ze had ook nog 5 schapen (voor de lol), 1 koe (voor de melk) en kippen (voor de eieren), lucas vond dit super. na de rondleiding hebben we nog thee gedronken, onder het thee drinken stond er muziek op. het bleek de broer van john te zijn, hij is schijnbaar super bekend in kenia, zijn muziek is tof (gospel/pop). na de thee zijn wij weer naar huis gegaan. echt gaaf om dit te mogen meemaken, maar het kan niet op tegen de kerst die we gewent zijn.

2e kerstdag, er was een voetbalwedstrijd geregeld tussen mensen van kibera (slopenwijk) en de Mzungu's (blanke). om 14 uur begon de wedstrijd, maar eerst een warmingup, stuk lopen naar het veld. onder deze warminup werd er wel een beetje raar naar ons gekeken. maar dat is natuurlijk begrijpelijk, een hele groep mzungu's in kibera.

bij het veld aangekomen en iedereen zijn plekje gevonden had, kon de wedstrijd beginnen. lucas riep heel hard van de tribune, hup papa hup papa. mama was verbaasd dat lucas dat kon, echt super tof hoe hij meeleefd met de wedstrijd. handen in de lucht en heel hard juigen. het bleek te helpen want, ja ja ja papa scoorde. helaas heeft dit niet mogen baten de wedstrijd werd helaas verloren met 3-1. ondanks de inzet van onze kanjers (alle papa's en een mama), moeten we toch toegeven dat de jeugd van kibera beter waren. het was een toffe dag, een zijn blij dat hanneke en kornel dit geregeld hebben, bedank daarvoor.

vandaag was het ook de verjaardag van deborha, die op deze manier een hele speciale verjaardag heeft gehad.
nogmaals gefeliciteerd.

dikke knuffel selma, frank en lucas

• 26 December 2009 - 19:20

Tante Kitty:

Hallo daar,
    Ik zie wel dat jullie het erg druk hebben en ook erg goed naar jullie zin.Wij hebben de kerst ook goed door gebracht.
    Gisteren zijn de kinderen geweest en onze Gwen natuurlijk we hebben toen kadootjes gedaan en met zijn allen gegeten.Vandaag zijn de vader en moeder van ome Wim hier geweest en Tante Francis met Linda en die hebben hier ook gegeten.Morgen hebben we een rustdag en maandag gaan we met fam.van de Vorle een weekje naar de Ardennen met maar liefs 30pers.Wij willen jullie een goed nieuwjaar toewensen met veel geluk en veel plezier.Groetjes Tante Kitty.xxx

• 26 December 2009 - 20:30

LDRR:

Wat een bijzondere kerst ! Leuk om John zo bij zijn familie te zien. Moet een hele mooie ervaring voor jullie zijn geweest.

groetjes,

Léon Debby Ruben Romeo

• 27 December 2009 - 09:17

Chantalle:

Hoi hoi. Wat ontzettend gaaf dat jullie daar zo met open armen ontvangen zijn. Een leuke ervaring rijker. En zo te zien zitten zij er warmpjes bij.Wij hebben zoals jullie weten hier 1ste kerstdag gegeten met pa, ma, Sas en Jos. Het was ontzettend lekker en ook gezellig. Gisteren hebben we gewoon met z'n viertjes gegourmet. Was kort maar krachtig. (binnen een uur waren we klaar)Nu op naar pa en ma, waar we wederom mogen (moeten) eten Jippie. Als we er aan denken dan zitten we al vol! Geniet van de aankomende dagen en we spreken elkaar nog!!!!!!!!!!!!! Groetjes en kusjes van ons allemaaaaaaaaaaaaaaaal

• 28 December 2009 - 12:41

Patty :

Hallo Frank, Selma & Lucas

Vol bewondering en respect heb ik jullie verhaal tot nu toe gelezen. Ik denk er zelf aan om samen met mijn man een kindje te adopteren uit Kenia. Ik geniet er van als ik jullie verhaal lees en dan wil ik jullie een gezegend 2010 wensen en ik zal zeker jullie verhaal blijven volgen. Ik denk dat jullie positieviteit echt een motivatie is voor anderen die ongewenst kinderloos zijn. Jullie laten ons zien hoe geweldig het kan zijn om een kindje te adopteren.

Veel liefs en ik hoop jullie ooit te kunnen ontmoeten, maar ik blijf jullie verhaal volgen via jullie reisverhaal.

Patty

• 28 December 2009 - 17:38

Stef, Kim & Jaan:

Jambo Straatmannekes!

Goed te lezen dat jullie een fijne en bijzondere kerst hebben gevierd! Kenia staat dus niet voor niets bekend om haar gastvrijheid!

Wij hadden weer eens een "witte" kerst..veel gegeten en vooral gedronken.. :-) 1e kerstdag met de fam, 2e met vrienden. Volgende week gaat het enorm vriezen...misschien 11 stedentocht in het verschiet dus...

Nog steeds veel bewondering voor jullie en we kunnen echt niet wachten tot jullie weer in Nl zijn!!!

Voor over een paar dagen alvast; Heri za Mwaka Mpya. Kwa heri!

Stef, Kim & Jaan